جنبش دانش آزاد کامپیوتر

در این وبلاگ سعی داریم تا دایره المعارفی از مفاهیم و تکنولوژی های کامپیوتر را گردآوری کنیم و در اختیار همه قرار دهیم.

جنبش دانش آزاد کامپیوتر

در این وبلاگ سعی داریم تا دایره المعارفی از مفاهیم و تکنولوژی های کامپیوتر را گردآوری کنیم و در اختیار همه قرار دهیم.

DNS چیست؟

DNS


سرویس دهندۀ نامهای حوزه(Domain Name System)

در بخش گذشته صحبت از آدرسهای IP وکلاس های آن شد،و لیکن آدرسهائی که در دنیای واقعی بعنوان آدرسهای اینترنت دیده میشود ، نمادی متفاوت و شبیه به www.ibm.com دارد.
آنچه مسلم است از آدرسهائی با قالب و ساختار بالا فقط بخاطر راحتی کاربرد و سادگی در بخاطر سپردن استفاده شده است و قطعاً در هنگام برقراری یک ارتباط و مبادلۀ داده ، این آدرسهای نمادین بایستی به معادلِ عددی آن(عدد 32 بیتی آدرس IP)ترجمه شود؛ به این آدرسهای نمادین ” نام حوزه“ گفته میشود

آدرسهای نمادین فوق میتواند با مقدار آدرسIP آن تعویض شود؛ یعنی آدرسهای زیر نیز در دنیای اینترنت معتبرند ولی به دلیل سختی در به خاطرسپردن و استفاده از آنها ، به ندرت استفاده میشود:

http://131.11.70.14

alavi@203.41.3.81

حال وقتی ماشینی تمایل دارد داده  هایی را به ماشین دیگری با آدرس :cs.rayan.ir بفرستد چگونه میتواند قبل از ارسال پیام ، آدرسIP معادل با این آدرس نمادین را پیدا کند در حالی که دهها میلیون از این گونه آدرسها روی اینترنت تعریف شده اند.

در سالهای نخستین راه اندازی شبکۀ ARPANet راه حلی بسیار ساده برای ترجمۀ  نامهای نمادین به آدرس IP  وجود داشت و آن تعریف تمام نامها و آدرسهای IP معادل ، در یک فایل بنام hosts.txt بود.در آن تاریخ تعداد ماشینهای میزبان زیاد نبود  و حجم چنین فایلی ، چندان بزرگ نمیشد. هر ماشین میزبان ساعت 24.00 هر شب این فایل را تازه سازی و بهروز میکرد تا هر گونه تغییر احتمالی و تعریف آدرسهای جدید اعمال شود. تابع مترجم نام روی هر ماشین میزبان برای ترجمۀ یک نام نمادین مستقیماً به این فایل مراجعه میکرد و معادل IP آن را استخراج کرده و به برنامۀ کاربردی برمیگرداند.

اما این کار امروزه با حجم میلیونی آدرسها در اینترنت امکان پذیر نیست.

سالهاست از روشی برای تبدیل آدرسهای نمادین به آدرسهایIP استفاده میشود که DNS نام دارد.

DNُُS یا ”سیستم نامگذاری حوزه“ ، روشی سلسله مراتبی است که بانک اطلاعاتی مربوط به نامهای نمادین و معادلIP آنها را روی کل شبکۀ اینترنت توزیع کرده است و هر ایستگاه میتواند در یک روال منظم و سلسله مراتبی آدرس IP معادل با ایستگاه مورد نظرش را در نقطهای از شبکه پیدا کند؛ این سیستم در سال 1984 معرفی شد.

در DNS کلّ آدرسهای اینترنت درون بانکهای اطلاعاتی توزیع شده ای هستند که هیچ تمرکزی روی نقطهای خاصّ از شبکه ندارند. روش ترجمۀ نام بدین صورت است که وقتی یک برنامۀ کاربردی مجبور است برای برقراری یک ارتباط ، معادل آدزس IP از یک ماشین با نامی مثلcs.ucsb.edu را بدست بیاورد ، قبل از هر کاری یک تابع کتابخانهای(Library Function) را صدا میزند؛ به این تابع کتابخانهای ”تابع تحلیلگر نام“ (Name Resolver) گفته میشود. تابع تحلیلگر نام ، یک آدرس نمادین را که بایستی ترجمه شود ، بعنوان پارامتر ورودی پذیرفته و سپس یک بستۀ درخواست  به روش UDP (بعدا توضیح میدم) تولید کرده و به آدرس یک سرویس دهندۀ DNS ( به صورت پیش فرض مشخص میباشد) ارسال میکند. همۀ ماشینهای میزبان ، حداقل باید آدرس IP از یک سرویس دهندۀ DNS را در اختیار داشته باشند. این ”سرویس دهندۀ محلی“  پس از جستجو، آدرس IP معادل با یک نام نمادین را بر میگرداند. ”تابع تحلیلگر نام“ نیز آن آدرس IP را به برنامۀ کاربردی تحویل میدهد. با پیدا شدن آدرس IP برنامۀ کاربردی میتواند عملیات مورد نظرش را ادامه بدهد.

منابع:


اصول مهندسی اینترنت تالیف مهندس احسان ملکیان


نظرات 3 + ارسال نظر
سعید دوشنبه 25 شهریور 1387 ساعت 03:17 ب.ظ http://football-orange.blogfa.com

مرسی که سر زدی .
بازم به وبلاگ من بیا
راستی مدل گوشیت چیه؟

مجید دوشنبه 25 شهریور 1387 ساعت 03:34 ب.ظ

دوباره ممنون اما بازم سوال :D
ip (1 ی یک ماشین رو مثلا" یک printer رو چطور میشه عوض کرد ؟
2) "ماشینهای میزبان ، حداقل باید آدرس IP از یک سرویس دهندۀ DNS را در اختیار داشته باشند" این جمله یعنی اینکه : هر client ی برای گرفتن سرویس نیاز به پیدا کردن آدرس IP برنامۀ کاربردی سرور داره ؟
3)”تابع تحلیلگر نام“ در browser کلاینت تعریف شده یا روی پروتکل ارتباطی application ها ؟

سوال اول بیشتر مربوط به شبکه داخلیه و IP یه ماشینم اگه استاتیک نباشه ما نمی تونیم اونو تغییر بدییم.
سوال دوم آدرسIP مخصوص یک ماشین(computer) است و برنامه های کار بردی روی port کار میکنن منظور از این جمله این است که هر کدام از ماشین های میزبان باید IP ،یکDNS را داشته باشد تا بتواند با آن ارتباط بر قرار کرده و آدرس های نمادین را از طریق آن DNS به IP تبدیل کند و این آدرس یک سرویس دهنده محلی است که به طور پیش فرض مشخصه منم نمی دونم چه طور مشخص میکنن احتمآ بر اساس موقعیت جغرافیایی
در مورد سوال سوم تابع تحلیتگر نام روی ماشین های میزبان قرار داره که برنامه کاربردی اونو صدا میزنه
اینا چیزایی بود که می دونستم امیدوارم سوالات بر طرف بشه اگر اشتباهی تو جوابا هست ببخش ودرستشو به منم بگو
مرسی که مطالبو با دقت می خونی
اگه دوست داشتی بیشتر بدونی کتاب مهندسی اینترنت رو حتمآ بخون;)

مجید سه‌شنبه 26 شهریور 1387 ساعت 08:13 ق.ظ

ممنونم از جواب های خوبت

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد