جنبش دانش آزاد کامپیوتر

در این وبلاگ سعی داریم تا دایره المعارفی از مفاهیم و تکنولوژی های کامپیوتر را گردآوری کنیم و در اختیار همه قرار دهیم.

جنبش دانش آزاد کامپیوتر

در این وبلاگ سعی داریم تا دایره المعارفی از مفاهیم و تکنولوژی های کامپیوتر را گردآوری کنیم و در اختیار همه قرار دهیم.

TCP/IP چیست؟

TCP/IP مجموعه قرارداد هایی است که در جهت اتصال کامپیوتر ها در شبکه مورد استفاده قرار می گیرد. TCP/IP در واقع نسل جدید استاندارد شبکه و جایگزینی برای OSI محسوب می شود.
در شکل زیر لایه های مدل OSI با مدل جدید TCP/IP مورد مقایسه قرار گرفته اند:

همانطور که در شکل پیداست TCP/IP از چهار لایه تشکیل شده است که در زیر به شرح آنها می پردازیم:


لایه واسط شبکه:

در این لایه تمام استانداردهای سخت افزاری و انواع پروتکل شبکه تعریف شده که خاصیت بزرگ این لایه این است کخ در آن می توان بین نرم افزار و سخت افزار شبکه ارتباط برقرار کرد.


لایه شبکه:

در این لایه پروتکل IP آدرس دهی و تنظیم می شود. همچنین دیگر پروتکل ها مانند ICMP و ARP نیز پشتیبانی می شوند. در کل وظیفه این لایه دادن اطلاعات در مورد شبکه و آدرس دهی در آن می باشد که مسیر یابها از آن بسیار استفاده می کنند.


لایه انتقال:

ابتدایی ترین وظیفه ی این لایه آگاهی از وضعیت بسته ها می لاشد که بسیار مهم نیز است. در مرحله بعد وظیفه این لایه انتقال اطلاعاتی می باشد که نیاز به امنیت ندارند و سرعت برای آنها مهم تر است.


لایه کاربرد:

این لایه دارای امکانات زیادی برای هنر نمایی متخصصان است. در این لایه برنامه های کاربردی قرار دارند و در کل این لایه، لایه ی نرم افزار های شبکه می باشد و همچنین لایه پروتکل های نرم افزاری نیز می باشد. ازمهم ویژگی های این لایه پشتیبانی از پروتکل انتقال فایل (FTP) و همچنین پروتکل استاندارد ارسال ایمیل (SMTP)  است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مجید سه‌شنبه 26 شهریور 1387 ساعت 07:48 ق.ظ

آیا بین OS و لایه کاربرد نیز application ی قرار داره ؟ یعنی میشه گفت که browser ها برنامه ی موجود در لایه کاربرد برای service های مختلف با پروتکل های خاص اند ؟
ممنون

دقیقا

browser ها بخشی از لایه کاربرد هستند.

ولی پور

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد