(Object Oriented Programming(OOP یا برنامه نویسی شئ گرا برای اولین بار در اوایل دهه ی 1990 توسط زبان برنامه نویسی ++C به عنوان نمونه ای از برنامه نویسی مطرح شد، که از شئ ها (Object)و تعاملات آنها جهت طراحی Application ها و برنامه های کامپیوتری استفاده می کرد.
شاید بتوان گفت مهم ترین دلایل به وجود آمدن زبان OO یا همان زبان برنامه نویسی شئ گرا مفاهیمی از قبیل: کپسوله کردن (encapsulation )، ارث بری(inheritance)، پیمانه ای بودن(modularity)،چند ریختی بودن(polymorphism) و زبان شبیه سازی(simulation program) بوده است.آنچه در اینجا با آن سر و کار داریم object هایی هستند که یک class الگوی سازنده ی آنهاست. Object و class چیست؟ در واقع object مجموعه ای از حالات وابسته و رفتارهاییست که داخل object مانند یک نماینده هستند.یک class نمونه ی اولیه ایست که هر object از روی آن ساخته می شود و تمامی آنچه را که در نمونه ی اولیه است به ارث می برد. هر class دارای یک سری فیلدها و متدهاییست که object در یک برنامه از آنها استفاده می کند.به طور کلی ساختار یک class را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:
Class ClassName{ # fields of class Field 1; Field2 ; . . Field n; # methods of class function Method1(…){..…….. } Function Method2 (…){……. } . . function Methodn(..){….. } }
منابع: http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_programming http://java.sun.com/docs/books/tutorial/java/concepts/index.html
|