جنبش دانش آزاد کامپیوتر

در این وبلاگ سعی داریم تا دایره المعارفی از مفاهیم و تکنولوژی های کامپیوتر را گردآوری کنیم و در اختیار همه قرار دهیم.

جنبش دانش آزاد کامپیوتر

در این وبلاگ سعی داریم تا دایره المعارفی از مفاهیم و تکنولوژی های کامپیوتر را گردآوری کنیم و در اختیار همه قرار دهیم.

OOP چیست؟


(Object Oriented Programming(OOP یا برنامه نویسی شئ گرا برای اولین بار در اوایل دهه ی 1990 توسط زبان برنامه نویسی ++C به عنوان نمونه ای از برنامه نویسی مطرح شد، که از شئ ها (Object)و تعاملات آنها جهت طراحی Application ها و برنامه های کامپیوتری استفاده می کرد.

شاید بتوان گفت مهم ترین دلایل به وجود آمدن زبان OO یا همان زبان برنامه نویسی شئ گرا مفاهیمی از قبیل: کپسوله کردن (encapsulation )، ارث بری(inheritance)، پیمانه ای بودن(modularity)،چند ریختی بودن(polymorphism) و زبان شبیه سازی(simulation program) بوده است.آنچه در اینجا با آن سر و کار داریم object هایی هستند که یک class الگوی سازنده ی آنهاست.
Object و class چیست؟
در واقع object مجموعه ای از حالات وابسته و رفتارهاییست که داخل object مانند یک نماینده هستند.یک class نمونه ی اولیه ایست که هر object از روی آن ساخته می شود و تمامی آنچه را که در نمونه ی اولیه است به ارث می برد. هر class دارای یک سری فیلدها و متدهاییست که object در یک برنامه از آنها استفاده می کند.به طور کلی ساختار یک class را می توان به صورت زیر در نظر گرفت:


Class ClassName{
# fields of class
Field 1;
Field2 ;
.
.
Field n;
# methods of class
function Method1(…){..……..
}
Function Method2 (…){…….
}
.
.
function Methodn(..){…..
}
}

منابع:

http://en.wikipedia.org/wiki/Object-oriented_programming
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/java/concepts/index.html


نظرات 2 + ارسال نظر
مجید سه‌شنبه 2 مهر 1387 ساعت 02:10 ق.ظ

تعریف ساده و قشنگی بود .
ممنون :)

محمد سه‌شنبه 2 مهر 1387 ساعت 09:17 ق.ظ

درود بر شما

خیلی عالیه. اگر بتونید تو همین زمینه مطالبتون رو ادامه بدین عالی تر هم می شه.

موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد